Середа, 22.01.2020, 20:37
Вітаю Вас Гість | RSS

Опорний навчальний заклад Озернянська ЗОШ І - ІІІ ступенів

Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Інноватика

СИДЯЧИ ЧИ СТОЯЧИ ЗДОБУВАЄМО ЗНАННЯ В ШКОЛІ? 
    П Е Р Е Д М О В А
    Стан здоров’я - важлива умова успішного засвоєння шкільних загальноосвітніх програм, а також вирішальний показник якості трудових ресурсів і відновлення населення нашої країни на найближчі роки. Звідси слідує, що школа, нарівні з підвищенням якості освіти і вдосконаленням навчання, покликана підвищувати і свою оздоровчу роль. Вдосконалення процесу навчання вимагає також використання в режимі навчальних занять і всього дня таких оздоровчих елементів, які б віддаляли втому, сприяли підвищенню працездатності, робили її більш стійкою, сприяли нормальному росту і розвитку організму. Але дані, які маємо на сьогодні, переконливо показують, що режим шкільного навчання, який практикується зараз, несприятливо впливає на функціональний стан і фізичний розвиток школярів. Ця проблема турбувала й автора статті «К вопросу о переутомлении», надрукованої в московській газеті «Еженедельное обозрение» 27 березня 1888 р. У ній зазначається: «Школьные программы слишком обширны, перемены слишком коротки, физические упражнения в совершенном загоне, гимнастика – на бумаге; школа развивает слабое зрение, искривляет позвоночник от долгого сидения за партой...» (7)
    Що ж змінилося за дванадцять десятиліть? Шкільний робочий день школяра-початківця розділений на блоки: обов’язкове сидіння протягом 40 хвилин (сиди, не крутись), 15 хвилин перерви, і знову сідай на 40 хвилин. Сиди!.. Про засуджених кажуть: він сидів, він відсидів, він сидить. Коли чуємо слово "школа”, в кожного в уяві постає класна кімната, в якій за партами сидять учні, біля дошки – вчитель... Але чому учні сидять ? Дуже добре посидіти годину-другу після важкої фізичної праці, далекого переходу... Але чому ж шестирічне дитя, потративши на дорогу з дому до школи 10-20 хвилин, сідає за шкільну парту на чотири години , а потім ще працює деякий час сидячи щоб виконати домашнє завдання? І так протягом одинадцяти років (а незабаром дванадцяти), щорічно збільшуючи час "сидячого” життя. Як стверджують науковці, 55-59% часу на уроці, 71% - при виконанні домашніх завдань учні не просто нерухомі, а й набирають неправильної пози. Це шкідливіше вдвічі, бо тривале підтримання однієї і тієї ж пози накладається на аномальні рефлекторні реакції, що виникають внаслідок надмірного схиляння при читанні й письмі. Відтак пригнічуються біоритми, порушується діяльність центральної та вегетативної нервової системи. Чи ж дивуватися, що діти ослаблені, гірше розвиваються, мають цілий "букет” хвороб, таких, як короткозорість, сколіоз, нервово психічні й серцево-судинні розлади (3). Сьогодні, у кінці першого десятиліття ХХІ століття, під час профілактичних оглядів у школярів у 2 рази більше, ніж двадцять років тому, виявляють сколіози та порушення постави. У порівнянні з дітьми дошкільного віку, серед учнів 2-8 класів реєструється більше у 3,7 рази порушень зору, у 5,2 – порушень постави, у 11,5 – сколіозів. За час навчання у школі показники патологічного ураження погіршуються (6).
     То, можливо, краще вчитися стоячи? Слово "конторка” прийшло до нас з глибини віків. Саме за конторкою, працюючи стоячи, створювалися перші книги Іваном Федоровим. Стоячи за конторкою, здобувало знання не одне покоління наших та зарубіжних попередників. О.С.Пушкін, навчаючись у елітному, на той час, Царськосєльському ліцеї, на частині занять працював саме за конторкою. Два десятиліття тому до навчання за конторками переходять класами, школами в Приморському, Хабаровському, Красноярському краях колишнього СРСР. Ініціатором і пропагандистом саме такої форми навчання виступив директор школи-інтернату з Владивостока Дубінін М.М. З 1 вересня 1988 року для учнів 1-В класу середньої школи №178 м. Києва було встановлено конторки. Публікації про цей експеримент у газеті "Радянська освіта” (16.05.1989р., 10.11.1989р.) знаходять прихильників навчання стоячи по всій Україні.  І знову питання. Невже це дійсно дуже добре, не насидівшись – працювати стоячи? Вчителі, перукарі, токарі, продавці і працівники ще цілого ряду спеціальностей, які весь робочий день працюють стоячи, мають спільну "професійну” хворобу: варикозне розширення вен. А чи не стане це захворювання хворобою №1 у випускників шкіл, які протягом 11-12 років пропрацювали за конторками? Але й сидячий спосіб роботи – не кращий варіант для нормальної діяльності організму: зажимаються внутрішні органи і кровоносні судини. Отже, до групи ризику сміливо можна включити бухгалтерів і касирів, диспетчерів і журна-лістів, а особливо – програмістів, які сидять за дисплеями комп’ютерів протягом багатьох годин щоденно.
     От саме такі сумніви-роздуми і привели до думки про створення динамічних парт, за якими можна вчитися і стоячи, і сидячи.
 
ДИНАМІЧНА ПАРТА ТА ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ЗА НЕЮ
    Динамічна парта не панацея
у подоланні негараздів у стані здоров’я дитини,
які «дарує» їй школа, а реальний крок
у реалізації принципу «НЕ НАШКОДЬ!»
Інженерна думка головного інженера Озернянського РТП Антонюка В.І., математичні розрахунки Онопрієнка Ю.В., фінансова підтримка базового господарства Озернянського РТП (керуючий Бобраніцький В.Ф.), санітарно-гігієнічна експертиза Київського НДІ загальної і комунальної гігієни ім. Марзєєва восени 1989 року дали життя двомісній динамічній парті. Шестирічні школярі за 15-20 секунд парту з положення для навчання сидячи переводили в положення для навчання стоячи і навпаки. Це давало можливість частину уроку проводити у загальноприйнятій нами позі (сидячи), а частину уроку – стоячи. Вимоги для вчителя, коли навчати сидячи, а коли стоячи, встановлювалися. В середині 80-х років минулого століття у Донецькому медінституті проведено дослідження значимості чергування протягом уроку робочої пози школярів і формування їх функціонального стану і працездатності. Встановлено, що чергування робочої пози на уроці позитивно діє на стан розумової працездатності учнів. При зміні видів сидячої пози помітна активізація функцій організму тільки при рівномірному чергуванні в динаміці уроку 10-12 раз. Нормалізація функцій центральної нервової системи і працездатність дітей спостерігається при періодичній зміні сидячої пози на стоячу з короткотерміновим здійсненням роботи в положенні стоячи. Ефективним автори вважають режим, який включає 3-4 періоди роботи стоячи по 3 хв. кожний на 1-3 уроці і 4-5 таких періоди на 4-5 уроці (9). Але змінивши за урок 6-10 раз положення парти, учні втратять в іншому – засвоєння знань відійде на другий план. Вчителі початкових класів Озернянської школи у процесі багаторічних спостережень за роботою учнів за динамічною партою виробили свою методику чергування поз. Учителю видніше, коли учні готові працювати стоячи, а коли в положенні сидячи. Звичайно, після дороги до школи перший урок діти починають сидячи. Сидячи працюють увесь урок чи більшу частину, якщо йому передував урок фізкультури. Сидячи працюють після перерви, перед перервою. На роботу стоячи, в основному, відводиться третина уроку в його середній частині. А в цілому за тиждень кількість часу роботи стоячи становить чверть урочного часу. А яка ж думка безпосередніх учасників експерименту?
Саражинська Л.А. (вчителька початкових класів з 1978р., за динамічними партами навчала два класи: 11.1989–05.1993 – 18учнів; 09.1993–05.1997 – 17 учнів):"Особисте враження – позитивне. Адже працюючи тільки сидячи, школярі більшу частину завдань виконують в умовах нерухомості і напруженості. Працюючи "сидячи – стоячи”, підвищується праце-здатність, активність учнів. Зникає потреба у постійному нагадуванні протягом уроку, щоб діти не нахилялися низько над партою. А це сприяє, у свою чергу, формуванню правильної постави учнів, попередженню короткозорості. Також слід особливо відмітити, що покращується увага учнів, думка працює вільно.”
Коркішко Д.І. (вчитель початкових класів з 1978р., за динамічними партами навчала 09.1990 – 05.1994 – 22 учні; нині дев'ятий рік навчає школярівза одномісними динамічними партами): ”Перевагу надаю цьому нововведенню, тому що, навчаючись у режимі "сидячи – стоячи”, діти менше втомлюються і фізично, і розумово; більше зосереджені. Такий режим навчання позитивно впливає на знання дітей.”
Аналогічні висновки і в інших учителів початкових класів Озернянської школи, які навчали своїх учнів за динамічними партами (Бондаренко Л.О.- 1991 – 1995рр. – 19 учнів; Горчинська Л.В. – 1992 – 1996рр. – 16 учнів, Трохимчук Н.А. 2008/09н.р. – 17 учнів)). Позитивні відгуки і в учнів (нині це 27-31-річні чоловіки, жінки), які першими починали у школі, та й в Україні, навчання за динамічними партами.
Сорока Ю.Ю., 30 років, нині вчитель математики і інформатики школи №15 м. Біла Церква. "Коли я навчалася у 1 – 4 класах, я не розуміла, чому у нашому класі парти зовсім не такі, як у інших класах. А зараз, спостерігаючи за школярами, особливо 5 – 6 класів, розумію, що їх зайва енергія втрачаєть-ся не на стояння, а на крутіння-вертіння, що часто негатив-но впливає на знання. Навчатися за динамічною партою не тільки цікаво, а й корисно”.
Яковенко Л.В., 31 рік, медична сестра лікарні №1 м. Біла Церква. "Я, від природи, дуже енергійна. Пригадую, як мене в дитячому садку вихователь картала за те, що я без дозволу бігала у приміщенні, на вулиці, постійно відволікалася під час занять. Тепер мені ясно: динамічна парта "забирала” в мене надлишок енергії і я здобула відмінні знання у початковій школі, які стали доброю основою для навчання у старших класах та медичному училищі. Як медик, стверджую, що нор-моване чергування положень сидячи-стоячи в урочний час - великий плюс для здоров’я і знань. ”
Позитивні висновки дала і група науковців (керівник – завідуюча відділом комплексних наукових досліджень, доктор медичних наук Вайнруб Є.М.) з Київського НДІ загальної і комунальної гігієни ім.О.М. Марзєєва, яка вела спостережен-ня за учнями експериментального (навчалися за динамічними партами) та контрольного (навчалися за звичайними партами) класів у 1989-1992 роках. Ось окремі з них: "...Середній показник здоров’я основної групи дітей, які навчалися за динамічними партами, позитивно відрізняється від показника в контрольному класі. За рядом функціональних показників стану здоров’я дітей (стан центральної нервової системи, пульсовий тиск, розумова працездатність) виявлено сприятливі зміни в учнів, які навчалися за динамічними партами. В учнів експериментальних класів якісні показники працездатності в перші і останні дні тижня першої і, особливо, четвертої чвертей були суттєво кращими в порівнянні з такими у дітей контрольного класу, що свідчить про підвищену здатність чинити опір втомлюваності. Загальна кількість порушень стану опорно-рухового апарату в експериментальних класах знизилася на 17,62%, а в контрольному зросла на 6,67%. На основі проведених фізіологічних досліджень режим ди-намічної пози рекомендується для організації навчального процесу в початкових класах загальноосвітніх шкіл” (2).
 У 1989 – 1992 рр., паралельно з медичними спостережен-нями, педпрацівниками школи проводився контроль та аналіз навчальної діяльності та поведінки школярів названих класів, який продовжився до 2004 року (часу закінчення школи учнями, які були залучені до експерименту першими). Окремі узагальнені висновки : Учні, які навчалися у експериментальних класах (1 – 4 класи), в порівнянні з однолітками з контрольного класу мали - вищий якісний показник у навчанні ("4”, "5”) у 11 класі на 8,4%, - менше пропусків уроків через хвороби на 2,3%, - показували кращі результати з легкої атлетики, в ігрових видах спорту (футбол, баскетбол, волейбол), - позитивно виділялися своєю поведінкою на уроках (5).
 
Нова модель одномісної динамічної парти створена влітку 2005р. Сорокою А.В. та Онопрієнком Ю.В. Чинні національні стандарти для меблів (Розділ «Стільці та столи для навчальних закладів». Частина 1. Функціональні розміри (ДСТУ prEN 1729-1:2004) дотримані. Матеріали, з яких виготовлена парта, відповідають санітарно-гігієнічним нормам.
Першокласники, які нині навчаються за динамічними партами, переводять її з одного положення в інше, без особливих фізичних зусиль за 5- 7 секунд. Гігієністи з Державної установи «Інститут гігієни і медич-ної екології ім. О.М.Марзєєва АМН України» підтвердили і в 2007р. висновки, зроблені їх колегами про динамічну парту ще у 1990, 1992рр. … «Конструкція одномісної динамічної парти раціональна, вона дає змогу дітям легко трансформувати її з положення для роботи сидячи до положення роботи стоячи. Динамічна парта може бути рекомендована для оснащення учбових приміщень початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів.»(8). Як стверджують практики, меблі, поставлені у класній кімнаті у серпні, беззмінно стоять до кінця навчального року, хоча більшість дітей за дев’ять місяців підростають і перехо-дять з однієї зростової групи в іншу за тією ж партою. Кон-струкція динамічної парти передбачає зміну дорослими її стаціонарної висоти з групи І на ІІ чи з ІІ на ІІІ за 10 – 15 хвилин. Слід знати і дотримуватися вимоги, що дітей, які належать за станом здоров’я до ІІІ – ІV груп здоров’я, особливо з порушенням зору, сколіотичною хворобою І – ІІІ ступеня, навчати у положенні стоячи не рекомендується (1). Вони навчаються за одномісними партами, які для навчання в положенні стоячи не переводяться. Аналогів динамічній парті за своєю КОНСТРУКЦІЄЮ, ДЕШЕВИЗНОЮ, ПРОСТОТОЮ ДЛЯ КОРИСТУВАННЯ 6-РІЧНИМИ УЧНЯМИ немає ні в Україні, ні в зарубіжжі. Державним департаментом інтелектуальної власності України 25 вересня 2007 р. видано Патент на промисловий зразок №15067 та 25 грудня 2007 р. Патент на корисну модель №28945.
П І С Л Я М О В А
С. Ніколаєнко, перебуваючи на посаді міністра освіти і науки України, викреслюючи стратегічні завдання вітчизня-ної освіти на найближчі роки (прес-конференція в агентстві "Укрінформ” 22.01.2007р.), також відмітив, що варто у кожному з класів встановити "...стоячі парти. З тридцяти учнів одного класу – двоє-троє по черзі будуть працювати стоячи." Заперечення істинності твердження міністра співавтором динамічної парти Онопрієнком Ю.В. (газета «Освіта України», 23 березня 2007 р.) посприяли зустрічі 10.07.2007 р. міністра, кількох директорів освітянських департаментів з розробниками у кабінеті міністра освіти і науки України. Огляд динамічної парти найвищими освітянськими посадовцями, дискусія дали надію про доцільність впровадження у навчальний процес учнів початкових класів динамічної парти. Схвальні відгуки про динамічну парту прозвучали і у членів підсумкової колегії МОН України 18 серпня 2007 р., які почули виступ директора Озернянської школи і побачили динамічну парту «в роботі». Про динамічну парту та особливості навчання за нею писали центральні газети («Радянська освіта», 12 квітня 1991р., 23березня 2007р., «Голос України», 5 квітня 2007р., «Урядовий кур’єр», 16 травня 2007р.), журнали (двічі «Початкова школа» (№11, 1991р., №5, 2007р.), "Основи здоров’я та фізична культура”(№9, 2007р), ряд періодичних видань Київщини, Білоцерківщини.
Але навчанням ... за динамічними партами охоплені лише учні початкових класів Озернянської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
"Вустами дитини говорить істина”, – стверджує народна мудрість. Якщо у Вас виник сумнів відносно доцільності роботи маленьких школярів за динамічними партами, то запитайте свого малюка чи шестирічних хлопчиків, дівчаток, які живуть по сусідству, що їм найбільше не сподобалося після перших днів навчання в першому класі. У семи з десяти випадків ви почуєте нарікання на вчителя, який постійно нагадує, що потрібно рівно сидіти за партою, не крутитися, низько не схиляти голову...
 
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Отчет. Разработка гигиенических рекомендаций по режимам обучения детей первых классов за конторками. – К., Республиканский научный гигиенический центр . Научно-иследовательский институт общей и коммунальной гигиены им. А.Н.Марзеева, 1990. 2.Отчет. Гигиеническая оценка функционального состояния учеников первых-вторых классов в процессе обучения с использованием динамической позы. . – К., Республиканский научный гигиенический центр . Научно-иследовательский институт общей и коммунальной гигиены им. А.Н.Марзеева, 1992. 3. Вайнруб Є.М., Онопрієнко Ю.В., Полікша Л.К. Досвід навчання дітей у положенні «сидячи-стоячи»//Початкова школа. – 1991 р. - №8. – С. 47 – 50. 4. Онопрієнко Ю.В. Здоров’язберігаючі технології в школі//Основи здоров’я та фізична культура. – 2007р.-№9. – С.16 – 17. 5.Онопрієнко Ю.В. Динамічна парта //Початкова школа. – 2007р. - №5. – С. 47 – 49. 6. Сапута І.Є. Стан здоров’я дітей України. Фактори «ризику» шкільного середовища //Основи здоров’я та фізична культура. – 2007р.-№9. – С.12 – 14. 7. Шагинян М. Человек и время // Собрание сочинений в 9 томах. – М.,1989. – Т.1 – С.63 8. Результати гігієнічної оцінки динамічної парти. – Державна установа «Інститут гігієни і медичної екології ім.О.М.Марзєєва АМН України»// №32.2/4822 від 30.08.2007р. 9. Базарный В.Ф., Уфимцева Л.П., Оладо Э.Я. Повышение уровня здоровья школьников за счет построения учебного процесса в режиме «динамических поз» // Новые исследования по возрастной физиологии. – 1988, - №2, - С.69-73.
Пошук
Календар
«  Січень 2020  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Друзі сайту

Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Архів записів
Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.

Copyright MyCorp © 2020
Конструктор сайтів - uCoz